1*13c0d2ddSDavid du Colombier /* Copyright 1985 Massachusetts Institute of Technology */
2*13c0d2ddSDavid du Colombier #include <u.h>
3*13c0d2ddSDavid du Colombier #include <libc.h>
4*13c0d2ddSDavid du Colombier #include <draw.h>
5*13c0d2ddSDavid du Colombier #include <event.h>
6*13c0d2ddSDavid du Colombier
7*13c0d2ddSDavid du Colombier #define add addpt
8*13c0d2ddSDavid du Colombier #define sub subpt
9*13c0d2ddSDavid du Colombier int wind = 1;
10*13c0d2ddSDavid du Colombier
11*13c0d2ddSDavid du Colombier typedef enum{
12*13c0d2ddSDavid du Colombier Odd=1,
13*13c0d2ddSDavid du Colombier Nonzero=~0
14*13c0d2ddSDavid du Colombier }Windrule;
15*13c0d2ddSDavid du Colombier #include "catback.p"
16*13c0d2ddSDavid du Colombier #include "eyes.p"
17*13c0d2ddSDavid du Colombier #define CATWID 150 /* width of body bitmap */
18*13c0d2ddSDavid du Colombier #define CATHGT 300 /* height of body bitmap */
19*13c0d2ddSDavid du Colombier #define TAILWID 150 /* width of tail bitmap */
20*13c0d2ddSDavid du Colombier #define TAILHGT 89 /* height of tail bitmap */
21*13c0d2ddSDavid du Colombier #define MINULEN 27 /* length of minute hand */
22*13c0d2ddSDavid du Colombier #define HOURLEN 15 /* length of hour hand */
23*13c0d2ddSDavid du Colombier #define HANDWID 4 /* width of clock hands */
24*13c0d2ddSDavid du Colombier #define UPDATE (1000/NTAIL) /* ms/update -- tail waves at roughly 1/2 hz */
25*13c0d2ddSDavid du Colombier #define BLACK (~0)
26*13c0d2ddSDavid du Colombier #define WHITE 0
27*13c0d2ddSDavid du Colombier #define NTP 7
28*13c0d2ddSDavid du Colombier Point tp[NTP]={ /* tail polygon */
29*13c0d2ddSDavid du Colombier 0, 0,
30*13c0d2ddSDavid du Colombier 0,76,
31*13c0d2ddSDavid du Colombier 3,82,
32*13c0d2ddSDavid du Colombier 10,84,
33*13c0d2ddSDavid du Colombier 18,82,
34*13c0d2ddSDavid du Colombier 21,76,
35*13c0d2ddSDavid du Colombier 21,70,
36*13c0d2ddSDavid du Colombier };
37*13c0d2ddSDavid du Colombier #define NTAIL 16
38*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *eye[NTAIL+1];
39*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *tail[NTAIL+1];
40*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *cat; /* cat body */
41*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *eyes; /* eye background */
42*13c0d2ddSDavid du Colombier Point toffs={ 74, -15 }; /* tail polygon offset */
43*13c0d2ddSDavid du Colombier Point tailoffs={0, 211}; /* tail bitmap offset, relative to body */
44*13c0d2ddSDavid du Colombier Point eyeoffs={49, 30}; /* eye bitmap offset, relative to body */
45*13c0d2ddSDavid du Colombier Point catoffs; /* cat offset, relative to screen */
46*13c0d2ddSDavid du Colombier int xredraw;
47*13c0d2ddSDavid du Colombier int crosseyed;
48*13c0d2ddSDavid du Colombier void drawclock(void);
49*13c0d2ddSDavid du Colombier void drawhand(int, int, double);
50*13c0d2ddSDavid du Colombier void init(void);
51*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *draweye(double);
52*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *drawtail(double);
53*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *eballoc(Rectangle, int);
54*13c0d2ddSDavid du Colombier //int myfillpoly(Image *, Point [], int, Windrule, int, Fcode);
55*13c0d2ddSDavid du Colombier //void mydrawpoly(Image *, Point [], int, int, Fcode);
eballoc(Rectangle r,int chan)56*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *eballoc(Rectangle r, int chan){
57*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *b=allocimage(display, r, chan, 0, DWhite);
58*13c0d2ddSDavid du Colombier if(b==0){
59*13c0d2ddSDavid du Colombier fprint(2, "catclock: can't allocate bitmap\n");
60*13c0d2ddSDavid du Colombier exits("allocimage");
61*13c0d2ddSDavid du Colombier }
62*13c0d2ddSDavid du Colombier return b;
63*13c0d2ddSDavid du Colombier }
64*13c0d2ddSDavid du Colombier
65*13c0d2ddSDavid du Colombier void
eloadimage(Image * i,Rectangle r,uchar * d,int nd)66*13c0d2ddSDavid du Colombier eloadimage(Image *i, Rectangle r, uchar *d, int nd)
67*13c0d2ddSDavid du Colombier {
68*13c0d2ddSDavid du Colombier int n;
69*13c0d2ddSDavid du Colombier n = loadimage(i, r, d, nd);
70*13c0d2ddSDavid du Colombier if(n < nd) {
71*13c0d2ddSDavid du Colombier fprint(2, "loadimage fails: %r\n");
72*13c0d2ddSDavid du Colombier exits("loadimage");
73*13c0d2ddSDavid du Colombier }
74*13c0d2ddSDavid du Colombier }
75*13c0d2ddSDavid du Colombier
round(double x)76*13c0d2ddSDavid du Colombier int round(double x){
77*13c0d2ddSDavid du Colombier return x>=0.?x+.5:x-.5;
78*13c0d2ddSDavid du Colombier }
79*13c0d2ddSDavid du Colombier
80*13c0d2ddSDavid du Colombier void
redraw(Image * screen)81*13c0d2ddSDavid du Colombier redraw(Image *screen)
82*13c0d2ddSDavid du Colombier {
83*13c0d2ddSDavid du Colombier Rectangle r = Rect(0,0,Dx(screen->r), Dy(screen->r));
84*13c0d2ddSDavid du Colombier catoffs.x=(Dx(r)-CATWID)/2;
85*13c0d2ddSDavid du Colombier catoffs.y=(Dy(r)-CATHGT)/2;
86*13c0d2ddSDavid du Colombier if(!ptinrect(catoffs, r)) fprint(2, "catclock: window too small, resize!\n");
87*13c0d2ddSDavid du Colombier xredraw=1;
88*13c0d2ddSDavid du Colombier }
89*13c0d2ddSDavid du Colombier
90*13c0d2ddSDavid du Colombier void
eresized(int new)91*13c0d2ddSDavid du Colombier eresized(int new)
92*13c0d2ddSDavid du Colombier {
93*13c0d2ddSDavid du Colombier if(new && getwindow(display, Refmesg) < 0)
94*13c0d2ddSDavid du Colombier fprint(2,"can't reattach to window");
95*13c0d2ddSDavid du Colombier redraw(screen);
96*13c0d2ddSDavid du Colombier }
97*13c0d2ddSDavid du Colombier
main(int argc,char * argv[])98*13c0d2ddSDavid du Colombier void main(int argc, char *argv[]){
99*13c0d2ddSDavid du Colombier int i;
100*13c0d2ddSDavid du Colombier ARGBEGIN{
101*13c0d2ddSDavid du Colombier case 'c': crosseyed++; break;
102*13c0d2ddSDavid du Colombier default:
103*13c0d2ddSDavid du Colombier fprint(2, "Usage: %s [-c]\n", argv0);
104*13c0d2ddSDavid du Colombier exits("usage");
105*13c0d2ddSDavid du Colombier }ARGEND
106*13c0d2ddSDavid du Colombier initdraw(0, 0, "cat clock");
107*13c0d2ddSDavid du Colombier einit(Emouse);
108*13c0d2ddSDavid du Colombier redraw(screen);
109*13c0d2ddSDavid du Colombier for(i=0; i<nelem(catback_bits); i++)
110*13c0d2ddSDavid du Colombier catback_bits[i] ^= 0xFF;
111*13c0d2ddSDavid du Colombier for(i=0; i<nelem(eyes_bits); i++)
112*13c0d2ddSDavid du Colombier eyes_bits[i] ^= 0xFF;
113*13c0d2ddSDavid du Colombier cat=eballoc(Rect(0, 0, CATWID, CATHGT), GREY1);
114*13c0d2ddSDavid du Colombier eloadimage(cat, cat->r, catback_bits, sizeof(catback_bits));
115*13c0d2ddSDavid du Colombier // wrbitmap(cat, cat->r.min.y, cat->r.max.y, catback_bits);
116*13c0d2ddSDavid du Colombier for(i=0;i<=NTAIL;i++){
117*13c0d2ddSDavid du Colombier tail[i]=drawtail(i*PI/NTAIL);
118*13c0d2ddSDavid du Colombier eye[i]=draweye(i*PI/NTAIL);
119*13c0d2ddSDavid du Colombier }
120*13c0d2ddSDavid du Colombier for(;;){
121*13c0d2ddSDavid du Colombier if(ecanmouse()) emouse(); /* don't get resize events without this! */
122*13c0d2ddSDavid du Colombier drawclock();
123*13c0d2ddSDavid du Colombier flushimage(display, 1);
124*13c0d2ddSDavid du Colombier // bflush();
125*13c0d2ddSDavid du Colombier sleep(UPDATE);
126*13c0d2ddSDavid du Colombier }
127*13c0d2ddSDavid du Colombier }
128*13c0d2ddSDavid du Colombier /*
129*13c0d2ddSDavid du Colombier * Draw a clock hand, theta is clockwise angle from noon
130*13c0d2ddSDavid du Colombier */
drawhand(int length,int width,double theta)131*13c0d2ddSDavid du Colombier void drawhand(int length, int width, double theta){
132*13c0d2ddSDavid du Colombier double c=cos(theta), s=sin(theta);
133*13c0d2ddSDavid du Colombier double ws=width*s, wc=width*c;
134*13c0d2ddSDavid du Colombier Point vhand[4];
135*13c0d2ddSDavid du Colombier vhand[0]=add(screen->r.min, add(catoffs, Pt(CATWID/2+round(length*s), CATHGT/2-round(length*c))));
136*13c0d2ddSDavid du Colombier vhand[1]=add(screen->r.min, add(catoffs, Pt(CATWID/2-round(ws+wc), CATHGT/2+round(wc-ws))));
137*13c0d2ddSDavid du Colombier vhand[2]=add(screen->r.min, add(catoffs, Pt(CATWID/2-round(ws-wc), CATHGT/2+round(wc+ws))));
138*13c0d2ddSDavid du Colombier vhand[3] = vhand[0];
139*13c0d2ddSDavid du Colombier fillpoly(screen, vhand, 4, wind, display->white,
140*13c0d2ddSDavid du Colombier addpt(screen->r.min, vhand[0]));
141*13c0d2ddSDavid du Colombier poly(screen, vhand, 4, Endsquare, Endsquare, 0, display->black,
142*13c0d2ddSDavid du Colombier addpt(screen->r.min, vhand[0]));
143*13c0d2ddSDavid du Colombier // myfillpoly(&screen, vhand, 3, Nonzero, WHITE, S);
144*13c0d2ddSDavid du Colombier // mydrawpoly(&screen, vhand, 3, BLACK, S);
145*13c0d2ddSDavid du Colombier }
146*13c0d2ddSDavid du Colombier /*
147*13c0d2ddSDavid du Colombier * draw a cat tail, t is time (mod 1 second)
148*13c0d2ddSDavid du Colombier */
drawtail(double t)149*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *drawtail(double t){
150*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *bp;
151*13c0d2ddSDavid du Colombier double theta=.4*sin(t+3.*PIO2)-.08; /* an assymetric tail leans to one side */
152*13c0d2ddSDavid du Colombier double s=sin(theta), c=cos(theta);
153*13c0d2ddSDavid du Colombier Point rtp[NTP];
154*13c0d2ddSDavid du Colombier int i;
155*13c0d2ddSDavid du Colombier bp=eballoc(Rect(0, 0, TAILWID, TAILHGT), GREY1);
156*13c0d2ddSDavid du Colombier for(i=0;i!=NTP;i++)
157*13c0d2ddSDavid du Colombier rtp[i]=add(Pt(tp[i].x*c+tp[i].y*s, -tp[i].x*s+tp[i].y*c), toffs);
158*13c0d2ddSDavid du Colombier fillpoly(bp, rtp, NTP, wind, display->black, rtp[0]);
159*13c0d2ddSDavid du Colombier return bp;
160*13c0d2ddSDavid du Colombier }
161*13c0d2ddSDavid du Colombier /*
162*13c0d2ddSDavid du Colombier * draw the cat's eyes, t is time (mod 1 second)
163*13c0d2ddSDavid du Colombier */
draweye(double t)164*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *draweye(double t){
165*13c0d2ddSDavid du Colombier Image *bp;
166*13c0d2ddSDavid du Colombier double u;
167*13c0d2ddSDavid du Colombier double angle=0.7*sin(t+3*PIO2)+PI/2.0; /* direction eyes point */
168*13c0d2ddSDavid du Colombier Point pts[100];
169*13c0d2ddSDavid du Colombier int i, j;
170*13c0d2ddSDavid du Colombier struct{
171*13c0d2ddSDavid du Colombier double x, y, z;
172*13c0d2ddSDavid du Colombier }pt;
173*13c0d2ddSDavid du Colombier if(eyes==0){
174*13c0d2ddSDavid du Colombier eyes=eballoc(Rect(0, 0, eyes_width, eyes_height), GREY1);
175*13c0d2ddSDavid du Colombier eloadimage(eyes, eyes->r, eyes_bits, sizeof(eyes_bits));
176*13c0d2ddSDavid du Colombier // wrbitmap(eyes, eyes->r.min.y, eyes->r.max.y, eyes_bits);
177*13c0d2ddSDavid du Colombier }
178*13c0d2ddSDavid du Colombier bp=eballoc(eyes->r, GREY1);
179*13c0d2ddSDavid du Colombier draw(bp, bp->r, eyes, nil, ZP);
180*13c0d2ddSDavid du Colombier // bitblt(bp, bp->r.min, eyes, eyes->r, S);
181*13c0d2ddSDavid du Colombier for(i=0,u=-PI/2.0;u<PI/2.0;i++,u+=0.25){
182*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.x=cos(u)*cos(angle+PI/7.0);
183*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.y=sin(u);
184*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.z=2.+cos(u)*sin(angle+PI/7.0);
185*13c0d2ddSDavid du Colombier pts[i].x=(pt.z==0.0?pt.x:pt.x/pt.z)*23.0+12.0;
186*13c0d2ddSDavid du Colombier pts[i].y=(pt.z==0.0?pt.y:pt.y/pt.z)*23.0+11.0;
187*13c0d2ddSDavid du Colombier }
188*13c0d2ddSDavid du Colombier for(u=PI/2.0;u>-PI/2.0;i++,u-=0.25){
189*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.x=cos(u)*cos(angle-PI/7.0);
190*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.y=sin(u);
191*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.z=2.+cos(u)*sin(angle-PI/7.0);
192*13c0d2ddSDavid du Colombier pts[i].x=(pt.z==0.0?pt.x:pt.x/pt.z)*23.0+12.0;
193*13c0d2ddSDavid du Colombier pts[i].y=(pt.z==0.0?pt.y:pt.y/pt.z)*23.0+11.0;
194*13c0d2ddSDavid du Colombier }
195*13c0d2ddSDavid du Colombier fillpoly(bp, pts, i, wind, display->black, pts[0]);
196*13c0d2ddSDavid du Colombier // fillpoly(bp, pts, i, Nonzero, BLACK, S);
197*13c0d2ddSDavid du Colombier if(crosseyed){
198*13c0d2ddSDavid du Colombier angle=0.7*sin(PI-t+3*PIO2)+PI/2.0;
199*13c0d2ddSDavid du Colombier for(i=0,u=-PI/2.0;u<PI/2.0;i++,u+=0.25){
200*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.x=cos(u)*cos(angle+PI/7.0);
201*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.y=sin(u);
202*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.z=2.+cos(u)*sin(angle+PI/7.0);
203*13c0d2ddSDavid du Colombier pts[i].x=(pt.z==0.0?pt.x:pt.x/pt.z)*23.0+12.0;
204*13c0d2ddSDavid du Colombier pts[i].y=(pt.z==0.0?pt.y:pt.y/pt.z)*23.0+11.0;
205*13c0d2ddSDavid du Colombier }
206*13c0d2ddSDavid du Colombier for(u=PI/2.0;u>-PI/2.0;i++,u-=0.25){
207*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.x=cos(u)*cos(angle-PI/7.0);
208*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.y=sin(u);
209*13c0d2ddSDavid du Colombier pt.z=2.+cos(u)*sin(angle-PI/7.0);
210*13c0d2ddSDavid du Colombier pts[i].x=(pt.z==0.0?pt.x:pt.x/pt.z)*23.0+12.0;
211*13c0d2ddSDavid du Colombier pts[i].y=(pt.z==0.0?pt.y:pt.y/pt.z)*23.0+11.0;
212*13c0d2ddSDavid du Colombier }
213*13c0d2ddSDavid du Colombier }
214*13c0d2ddSDavid du Colombier for(j=0;j<i;j++) pts[j].x+=31;
215*13c0d2ddSDavid du Colombier fillpoly(bp, pts, i, wind, display->black, pts[0]);
216*13c0d2ddSDavid du Colombier // fillpoly(bp, pts, i, Nonzero, BLACK, S);
217*13c0d2ddSDavid du Colombier return bp;
218*13c0d2ddSDavid du Colombier }
219*13c0d2ddSDavid du Colombier void
drawclock(void)220*13c0d2ddSDavid du Colombier drawclock(void){
221*13c0d2ddSDavid du Colombier static int t=0, dt=1;
222*13c0d2ddSDavid du Colombier static Tm otm;
223*13c0d2ddSDavid du Colombier Tm tm=*localtime(time(0));
224*13c0d2ddSDavid du Colombier tm.hour%=12;
225*13c0d2ddSDavid du Colombier if(xredraw || tm.min!=otm.min || tm.hour!=otm.hour){
226*13c0d2ddSDavid du Colombier if(xredraw){
227*13c0d2ddSDavid du Colombier draw(screen, screen->r, display->white, nil, ZP);
228*13c0d2ddSDavid du Colombier border(screen, screen->r, 4, display->black, ZP);
229*13c0d2ddSDavid du Colombier //bitblt(&screen, screen.r.min, &screen, screen.r, Zero);
230*13c0d2ddSDavid du Colombier //border(&screen, screen.r, 4, F);
231*13c0d2ddSDavid du Colombier }
232*13c0d2ddSDavid du Colombier draw(screen, screen->r, cat, nil, mulpt(catoffs, -1));
233*13c0d2ddSDavid du Colombier flushimage(display, 1);
234*13c0d2ddSDavid du Colombier //bitblt(&screen, catoffs, cat, cat->r, S);
235*13c0d2ddSDavid du Colombier drawhand(MINULEN, HANDWID, 2.*PI*tm.min/60.);
236*13c0d2ddSDavid du Colombier drawhand(HOURLEN, HANDWID, 2.*PI*(tm.hour+tm.min/60.)/12.);
237*13c0d2ddSDavid du Colombier xredraw=0;
238*13c0d2ddSDavid du Colombier }
239*13c0d2ddSDavid du Colombier draw(screen, screen->r, tail[t], nil,
240*13c0d2ddSDavid du Colombier mulpt(add(catoffs, tailoffs), -1));
241*13c0d2ddSDavid du Colombier draw(screen, screen->r, eye[t], nil,
242*13c0d2ddSDavid du Colombier mulpt(add(catoffs, eyeoffs), -1));
243*13c0d2ddSDavid du Colombier //bitblt(&screen, add(catoffs, tailoffs), tail[t], tail[t]->r, S);
244*13c0d2ddSDavid du Colombier //bitblt(&screen, add(catoffs, eyeoffs), eye[t], eye[t]->r, S);
245*13c0d2ddSDavid du Colombier t+=dt;
246*13c0d2ddSDavid du Colombier if(t<0 || t>NTAIL){
247*13c0d2ddSDavid du Colombier t-=2*dt;
248*13c0d2ddSDavid du Colombier dt=-dt;
249*13c0d2ddSDavid du Colombier }
250*13c0d2ddSDavid du Colombier otm=tm;
251*13c0d2ddSDavid du Colombier }
252*13c0d2ddSDavid du Colombier #ifdef NOTDEF
drawpoly(Bitmap * dst,Point p[],int np,int v,Fcode f)253*13c0d2ddSDavid du Colombier void drawpoly(Bitmap *dst, Point p[], int np, int v, Fcode f){
254*13c0d2ddSDavid du Colombier int i;
255*13c0d2ddSDavid du Colombier Point q=p[np-1];
256*13c0d2ddSDavid du Colombier for(i=0;i!=np;i++){
257*13c0d2ddSDavid du Colombier segment(dst, p[i], q, v, f);
258*13c0d2ddSDavid du Colombier q=p[i];
259*13c0d2ddSDavid du Colombier }
260*13c0d2ddSDavid du Colombier }
261*13c0d2ddSDavid du Colombier /*
262*13c0d2ddSDavid du Colombier * Fillpoly -- a polygon tiler
263*13c0d2ddSDavid du Colombier * Updating the edgelist from scanline to scanline could be quicker if no
264*13c0d2ddSDavid du Colombier * edges cross: we can just merge the incoming edges. The code can handle
265*13c0d2ddSDavid du Colombier * multiply-connected polygons with holes, but the interface can't. If
266*13c0d2ddSDavid du Colombier * the scan-line filling routine were a parameter, we could do textured
267*13c0d2ddSDavid du Colombier * polygons, polyblt, and other such stuff.
268*13c0d2ddSDavid du Colombier */
269*13c0d2ddSDavid du Colombier typedef struct edge Edge;
270*13c0d2ddSDavid du Colombier struct edge{
271*13c0d2ddSDavid du Colombier Point p; /* point of crossing current scan-line */
272*13c0d2ddSDavid du Colombier int maxy; /* scan line at which to discard edge */
273*13c0d2ddSDavid du Colombier int dx; /* x increment if x fraction<1 */
274*13c0d2ddSDavid du Colombier int dx1; /* x increment if x fraction>=1 */
275*13c0d2ddSDavid du Colombier int x; /* x fraction, scaled by den */
276*13c0d2ddSDavid du Colombier int num; /* x fraction increment for unit y change, scaled by den */
277*13c0d2ddSDavid du Colombier int den; /* x fraction increment for unit x change, scaled by num */
278*13c0d2ddSDavid du Colombier int dwind; /* increment of winding number on passing this edge */
279*13c0d2ddSDavid du Colombier Edge *next; /* next edge on current scanline */
280*13c0d2ddSDavid du Colombier Edge *prev; /* previous edge on current scanline */
281*13c0d2ddSDavid du Colombier };
insert(Edge * ep,Edge ** yp)282*13c0d2ddSDavid du Colombier void insert(Edge *ep, Edge **yp){
283*13c0d2ddSDavid du Colombier while(*yp && (*yp)->p.x<ep->p.x) yp=&(*yp)->next;
284*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->next=*yp;
285*13c0d2ddSDavid du Colombier *yp=ep;
286*13c0d2ddSDavid du Colombier if(ep->next){
287*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->prev=ep->next->prev;
288*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->next->prev=ep;
289*13c0d2ddSDavid du Colombier if(ep->prev)
290*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->prev->next=ep;
291*13c0d2ddSDavid du Colombier }
292*13c0d2ddSDavid du Colombier else
293*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->prev=0;
294*13c0d2ddSDavid du Colombier }
myfillpoly(Bitmap * b,Point vert[],int nvert,Windrule w,int v,Fcode f)295*13c0d2ddSDavid du Colombier int myfillpoly(Bitmap *b, Point vert[], int nvert, Windrule w, int v, Fcode f){
296*13c0d2ddSDavid du Colombier Edge *edges, *ep, *nextep, **ylist, **eylist, **yp;
297*13c0d2ddSDavid du Colombier Point *p, *q, *evert, p0, p1, p10;
298*13c0d2ddSDavid du Colombier int dy, nbig, y, left, right, wind, nwind;
299*13c0d2ddSDavid du Colombier edges=(Edge *)malloc(nvert*sizeof(Edge));
300*13c0d2ddSDavid du Colombier if(edges==0){
301*13c0d2ddSDavid du Colombier NoSpace:
302*13c0d2ddSDavid du Colombier return 0;
303*13c0d2ddSDavid du Colombier }
304*13c0d2ddSDavid du Colombier ylist=(Edge **)malloc((b->r.max.y-b->r.min.y)*sizeof(Edge *));
305*13c0d2ddSDavid du Colombier if(ylist==0) goto NoSpace;
306*13c0d2ddSDavid du Colombier eylist=ylist+(b->r.max.y-b->r.min.y);
307*13c0d2ddSDavid du Colombier for(yp=ylist;yp!=eylist;yp++) *yp=0;
308*13c0d2ddSDavid du Colombier evert=vert+nvert;
309*13c0d2ddSDavid du Colombier for(p=evert-1, q=vert, ep=edges;q!=evert;p=q, q++, ep++){
310*13c0d2ddSDavid du Colombier if(p->y==q->y) continue;
311*13c0d2ddSDavid du Colombier if(p->y<q->y){
312*13c0d2ddSDavid du Colombier p0=*p;
313*13c0d2ddSDavid du Colombier p1=*q;
314*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->dwind=1;
315*13c0d2ddSDavid du Colombier }
316*13c0d2ddSDavid du Colombier else{
317*13c0d2ddSDavid du Colombier p0=*q;
318*13c0d2ddSDavid du Colombier p1=*p;
319*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->dwind=-1;
320*13c0d2ddSDavid du Colombier }
321*13c0d2ddSDavid du Colombier if(p1.y<=b->r.min.y) continue;
322*13c0d2ddSDavid du Colombier if(p0.y>=b->r.max.y) continue;
323*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->p=p0;
324*13c0d2ddSDavid du Colombier if(p1.y>b->r.max.y)
325*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->maxy=b->r.max.y;
326*13c0d2ddSDavid du Colombier else
327*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->maxy=p1.y;
328*13c0d2ddSDavid du Colombier p10=sub(p1, p0);
329*13c0d2ddSDavid du Colombier if(p10.x>=0){
330*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->dx=p10.x/p10.y;
331*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->dx1=ep->dx+1;
332*13c0d2ddSDavid du Colombier }
333*13c0d2ddSDavid du Colombier else{
334*13c0d2ddSDavid du Colombier p10.x=-p10.x;
335*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->dx=-(p10.x/p10.y); /* this nonsense rounds toward zero */
336*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->dx1=ep->dx-1;
337*13c0d2ddSDavid du Colombier }
338*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->x=0;
339*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->num=p10.x%p10.y;
340*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->den=p10.y;
341*13c0d2ddSDavid du Colombier if(ep->p.y<b->r.min.y){
342*13c0d2ddSDavid du Colombier dy=b->r.min.y-ep->p.y;
343*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->x+=dy*ep->num;
344*13c0d2ddSDavid du Colombier nbig=ep->x/ep->den;
345*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->p.x+=ep->dx1*nbig+ep->dx*(dy-nbig);
346*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->x%=ep->den;
347*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->p.y=b->r.min.y;
348*13c0d2ddSDavid du Colombier }
349*13c0d2ddSDavid du Colombier insert(ep, ylist+(ep->p.y-b->r.min.y));
350*13c0d2ddSDavid du Colombier }
351*13c0d2ddSDavid du Colombier left=0;
352*13c0d2ddSDavid du Colombier for(yp=ylist,y=b->r.min.y;yp!=eylist;yp++,y++){
353*13c0d2ddSDavid du Colombier wind=0;
354*13c0d2ddSDavid du Colombier for(ep=*yp;ep;ep=nextep){
355*13c0d2ddSDavid du Colombier nwind=wind+ep->dwind;
356*13c0d2ddSDavid du Colombier if(nwind&w){ /* inside */
357*13c0d2ddSDavid du Colombier if(!(wind&w)){
358*13c0d2ddSDavid du Colombier left=ep->p.x;
359*13c0d2ddSDavid du Colombier if(left<b->r.min.x) left=b->r.min.x;
360*13c0d2ddSDavid du Colombier }
361*13c0d2ddSDavid du Colombier }
362*13c0d2ddSDavid du Colombier else if(wind&w){
363*13c0d2ddSDavid du Colombier right=ep->p.x;
364*13c0d2ddSDavid du Colombier if(right>=b->r.max.x) right=b->r.max.x;
365*13c0d2ddSDavid du Colombier if(right>left)
366*13c0d2ddSDavid du Colombier segment(b, Pt(left, y), Pt(right, y), v, f);
367*13c0d2ddSDavid du Colombier }
368*13c0d2ddSDavid du Colombier wind=nwind;
369*13c0d2ddSDavid du Colombier nextep=ep->next;
370*13c0d2ddSDavid du Colombier if(++ep->p.y!=ep->maxy){
371*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->x+=ep->num;
372*13c0d2ddSDavid du Colombier if(ep->x>=ep->den){
373*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->x-=ep->den;
374*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->p.x+=ep->dx1;
375*13c0d2ddSDavid du Colombier }
376*13c0d2ddSDavid du Colombier else
377*13c0d2ddSDavid du Colombier ep->p.x+=ep->dx;
378*13c0d2ddSDavid du Colombier insert(ep, yp+1);
379*13c0d2ddSDavid du Colombier }
380*13c0d2ddSDavid du Colombier }
381*13c0d2ddSDavid du Colombier }
382*13c0d2ddSDavid du Colombier free((char *)edges);
383*13c0d2ddSDavid du Colombier free((char *)ylist);
384*13c0d2ddSDavid du Colombier return 1;
385*13c0d2ddSDavid du Colombier }
386*13c0d2ddSDavid du Colombier #endif
387